Vitaal ouder worden

Wat is het geheim van vitaal ouder worden?shutterstock_118486279

We willen allemaal gezond, gelukkig en vitaal oud worden. Heel veel zaken omtrent het ouderwordingsproces hebben we niet in de hand, maar er is een aantal zaken waar we wél invloed op kunnen uitoefenen.

De Amerikaan Dan Buettner deed onderzoek naar het gezond, gelukkig en vitaal oud worden en stuitte tijdens zijn onderzoek op enkele merkwaardige gebieden op deze wereld: gebieden waar een relatief hoog percentage inwoners gezond en fit de 100 haalt. Deze gebieden noemde hij Blue Zones.

Blue Zones

Uit een eerder onderzoek, de ‘Danish Twin Studies’, bleek al dat minder dan 25% van de levensverwachting van een gemiddeld persoon wordt bepaald door de genen. Het grootste gedeelte van de levensverwachting wordt dus bepaald door omgevingsfactoren. 

De Blue Zones van Dan Buettner en zijn onderzoeksteam van National Geographic liggen in Okinawa (Japan), Sardinië (Italië), Loma Linda (Californië), Nicoya (Costa Rica) en Icaria (Griekenland). Hoewel de Blue Zones ver uit elkaar liggen, hebben deze mensen ontzettend veel gemeen. Hij stelde dat wij veel van de inwoners van deze Blue Zones kunnen leren en vatte dat samen in enkele leefregels.

Leefregels voor een vitale oude dag

  1. Beweeg natuurlijk Hiermee wordt een lichte vorm van lichaamsbeweging bedoeld, zoals het huishouden doen, tuinieren, een wandeling maken, etc. Vooral wandelen is een goede manier om aan je dagelijkse beweging te komen;
  2. Ken je doel Mensen die ‘s morgen wakker worden en een duidelijk doel voor ogen hebben tellen al gauw zeven jaar bij hun gemiddelde levensverwachting op. Het is ontzettend belangrijk een doel te hebben, je passie te ontdekken;
  3. Schakel een versnelling terug Langdurige stress is slecht voor de mens. Schakel daarom een tandje terug en vind tijd om te ontspannen. Bijvoorbeeld door elke dag te mediteren, bidden, een dutje te doen of gewoon iets te doen wat je echt leuk vindt;
  4. Verlaag je calorie-inname met 20% Een goed ontbijt is erg belangrijk. Ook is het belangrijk te genieten van het eten, zodat je tijdig een signaaltje van je hersenen krijgt dat je genoeg hebt gegeten;
  5. Baseer je eetpatroon op plantaardig voedsel Bonen, noten en groene bladgroenten zijn erg gezond. Eet kleinere porties vlees en doe dit niet vaker dan twee maal per week;
  6. Drink één à twee glazen rode wijn In dit geval leeft de wijndrinker langer! Vooral als de wijn tijdens de voornamelijk plantaardige maaltijd wordt genuttigd en van biologische oorsprong is;
  7. Familie Tijdens de onderzoeken kwam naar voren dat de familie een belangrijke rol speelt tijdens het ouderwordingsproces. Investeer dus in tijd met je kinderen en ouders. Geen goede band met je familie? Een surrogaatfamilie, zoals een schoonfamilie is ook prima;
  8. Vind jouw gelijkgestemden Onderdeel uitmaken van een gemeenschap met gelijkgestemden levert je zo wat extra jaren op. Blijkbaar is het belangrijk om je ergens veilig en geborgen te voelen;
  9. Vriendenkring Ook een goede vriendenkring en voldoende sociale contacten dragen bij aan een extra lange levensverwachting.