Tussendoortjes

‘Gezonde snacks’ – echt gezond?shutterstock_114402886

Nederlanders zijn gek op tussendoortjes. En terecht want ze zijn een belangrijk onderdeel van een uitgebalanceerd eetpatroon. Toch hebben tussendoortjes vaak een slecht imago. Dit komt met name vanwege de vele suikerrijke producten boordevol E-nummers die je overal in winkels ziet liggen en die worden gepromoot als ‘gezonde snacks’. Pas als je de verpakking van deze ‘gezonde snacks’ eens echt goed bekijkt, ontdek je welke ongezonde ingrediënten er daadwerkelijk in zitten. Kies voor gezonde tussendoortjes.

Gezonde tussendoortjes horen zeker thuis in een gezond voedingspatroon. Tussen de hoofdmaaltijden door zorgen deze voor het stabiel houden van de bloedsuikerspiegel, zodat je geen dips krijgt waarbij je ècht heel erg trek krijgt in iets lekkers. Bovendien voel je je tijdens zo’n bloedsuikerdip ook vaak vermoeider en minder energiek. Maar wat zijn nu gezonde tussendoortjes die je dus wèl mag eten?

Gezonde tussendoortjes 

Wil je je lekkere trek tussen de hoofdmaaltijden door stillen met echt gezonde tussendoortjes? Dan zijn er heel veel mogelijkheden voor lekkere en verantwoorde hapjes voor tussendoor. Denk bijvoorbeeld eens aan een handje ongebrande en ongezouten noten, fruit, gedroogd fruit (met mate vanwege de hoeveelheid fructose), groenten welke ook vaak in de vorm van snoepgroenten zijn te verkrijgen, gezonde biologische notenrepen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Er zijn nog veel meer gezonde tussendoortjes die bijdragen aan een gezond en voedingsrijk eetpatroon!

Timing is belangrijk bij tussendoortjes

Bij tussendoortjes moet je wel rekening houden met een aantal zaken. Zo is timing wel van belang. Zo is het beter niet vlak voor je hoofdmaaltijd of direct erna een tussendoortje te nemen. Ook zijn sommige tussendoortjes beter geschikt om ‘s ochtends te nemen (vanwege hogere insulineproductie in de ochtend), dan ‘s avonds. Ook vlak voor het slapen gaan is het beter geen tussendoortjes meer te nemen.

Kortom, gezonde tussendoortjes zijn goed voor je, maar je moet wel timen. Meer weten over welke tussendoortjes je het beste op welk tijdstip van de dag kunt nemen? VoedingsRijk helpt je graag!