Tips voor een plattere buik

Veel mensen willen een platte(re) buik
obstipatie_verhelpen-630x200

Een platte(re) buik is een veelgehoorde wens. Weer gemakkelijk in je favoriete spijkerbroek kunnen zonder je buik te hoeven inhouden? Geen camouflerende kleding om je buikje te verbergen?

Hieronder een aantal praktische tips om in ieder geval niet met een opgeblazen buik te hoeven rondlopen. Eerste hulp bij een opgezette buik dus! 

1. Start je dag met lauwwarm water en appelciderazijn

Begin de dag met een glas lauwwarm water met een theelepel biologische appelciderazijn erin. Dit brengt de spijsvertering goed op gang!

2. Houd je in aan tafel

Neem een kleiner bord en schep per maaltijd een beetje minder op. Compenseer wat je minder eet met gezonde tussendoortjes (groenten! en fruit). Zo voorkom je dat je met een opgezette buik van tafel gaat.

3. Voorkom een opgezette buik

Vermijd daarom, als je er gevoelig voor bent, de klassieke ‘bruine bonen’ en andere peulvruchten, eet direct na de maaltijd geen fruit en drink geen te koude drankjes. In sommige gevallen kan ook melk een opgezette buik veroorzaken. Zorg verder voor een gezonde darmflora (Biogarde yoghurt bijvoorbeeld is een weldoener voor de darmflora). En drink niet tijdens het eten, zodat de maagsappen optimaal hun werk kunnen doen.

4. Drink veel water en Vermijd koolzuurhoudende dranken

Koolzuurhoudende én gesuikerde dranken, maar ook bier zijn boosdoeners voor een opgeblazen buik. In plaats daarvan kun je beter water drinken.  Vind je water saai? Pimp het dan op met muntblaadjes, stukjes watermeloen, citroen, etc. Heel verfrissend, zeker op warme dagen. Water is supergezond om je lichaam op een gezonde manier te hydrateren en gifstoffen af te voeren. Ook helpt een glas water voor het eten om alvast een wat voller gevoel te krijgen, zodat je je niet overeet tijdens de maaltijd.

5. Beweeg veel in de buitenlucht

Maak gebruik van de mooie en lange avonden. Neem je vriend of hond op sleeptouw en ga wandelen of fietsen. Bewegen is niet alleen goed voor de lijn, maar bevordert ook de spijsvertering.

6. Beperk de dagelijkse hoeveelheid koolhydraten en vermijd snelle koolhydraten

Wij zijn gewend om bij elke maaltijd koolhydraatrijke producten te eten. We hebben koolhydraten nodig onder andere voor onze energiehuishouding, maar een teveel zet je lichaam om in vet. Dus: let op je koolhydraatinname en eet minder brood, aardappels, pasta, rijst en te suikerrijk fruit. Kies daarbij bovendien voor de langzamere koolhydraatvarianten, dus volkoren of spelt brood, zoete aardappels, volkoren pasta en zilvervlies rijst. 

7. Eet veel groenten, vooral rauwkost.

Groenten zijn super gezond en echte slankmakers. Vervang je boterhammetjes met kaas dus door een lekkere zomerse salade met een zelfgemaakte dressing van bijvoorbeeld olijfolie en citroensap.

8. Probeer je buikspieren tenminste twee keer per week te trainen

Train je buikspieren en maak er een gewoonte van om ze in te houden. Dat is het gemakkelijkst als je rechtop zit en loopt. Niet alleen zie je dan minder buik, maar je lijkt ook langer en slanker. Bovendien train je dan ook meteen je buikspieren.

9. Smeren maar!

Probeer eens een ‘body firming crème’ oftewel een crème die je huid strakker en soepeler maakt. Breng de crème met een massage aan. Maak cirkelbewegingen rond je navel in de richting van de klok. Of de crèmes echt helpen is altijd nog de vraag, maar de massages die je met de crème doet, zullen je huid in ieder geval goed doen!

Deze tips zijn een eerste hulp, maar wil je echt van je buikje af ?? Dan helpt VoedingsRijk je graag met een op maat gemaakt voedingsadvies, dat jou helpt weer lekker in je vel te zitten!! Maak vandaag nog een afspraak!