Met welke sport verbrand je buikvet?

Buikvet verbranden met buikspieroefeningen

Buikvet verbranden met de juiste oefeningen

Strak getrainde mannen en vrouwen die op allerlei – vaak dure – apparaten laten zien, hoe je met een paar simpele buikspieroefeningen ook zo’n strak lichaam kunt krijgen. Je hebt vast weleens zo’n televisiereclame gezien. Maar met een paar eenvoudige buikspieroefeningen red je het meestal niet om een strakke buik te krijgen. Hiervoor moet je niet alleen je buikspieren trainen, maar ook je buikvet verbranden.

Buikspieroefeningen en maar geen strakke buik?

Je hormoonhuishouding is bepalend voor de hoeveelheid buikvet die je opslaat of verbrandt. Insuline en cortisol zorgen voor vetopslag, terwijl testosteron en groeihormoon juist zorgen voor vetverbranding. Zijn je hormonen in balans dan zul je voldoende vet verbranden en heb je geen last van dat vervelende buikvet. Maar is je hormoonspiegel uit balans en krijgen insuline en cortisol de overhand, dan zul je aankomen en buikvet ontwikkelen, ook als je weinig eet.

Stimuleren aanmaak vetverbrandingshormonen

Met specifieke oefeningen kun je je hormonen weer in balans krijgen en je stofwisseling verhogen. Dit doe je door je grote spiergroepen te trainen, met name je borst-, bovenbeen-, schouder- en rugspieren. Hierdoor gaat je lichaam meer groeihormoon en testosteron aanmaken, waardoor je totale spiermassa toeneemt. En hoe meer spiermassa, hoe hoger je stofwisseling, wat weer leidt tot een verhoogde verbranding van buikvet… zelfs als je zit, ligt of slaapt! Je buikspieren zijn veel minder groot en zullen daarom veel minder effect hebben op je hormoonspiegel.

Oefeningen die je simpel thuis kunt doen

Deze drie oefeningen zijn heel goed om je stofwisseling te stimuleren. Ze zijn gemakkelijk thuis te doen: twee keer per dag en maximaal 3 dagen per week.

1. Muurzit Ga met je rug tegen een muur staan en zak een stuk naar beneden. Je rug is helemaal vlak tegen de muur, heupen en knieën op 90°. De knieën en voeten hou je op schouderbreedte en de armen gaan gekruist over de borst met de linker hand op de rechter schouder en rechter hand op de linker schouder. Het is een isometrische of statische oefening, dat wil zeggen dat er geen beweging plaatsvindt. Je hoeft dus alleen maar te blijven zitten. 10 x 10 seconden.

2. Kniebuigen Met een stang of stok hoog op je schouders ga je met je voeten op schouderbreedte uit elkaar staan. Kijk vooruit. Zak langzaam door de knieën. Buig niet voorover, houd je rug recht. Als de bovenbenen evenwijdig zijn aan de grond, kom je langzaam, vanuit de hielen, weer omhoog! Probeer dit zo langzaam mogelijk te doen. 10-15 keer herhalen.

3. Uitstappen Sta rechtop met je benen op heupbreedte uit elkaar. Stap met één been naar voren en doet net of je gaat knielen, maar raak de vloer niet aan met je achterste knie! Door je voorste been af te zetten, kom je weer omhoog. Tijdens deze oefening komt de achterste voet niet van zijn plaats. Wissel deze oefening af met je rechter- en met je linkerbeen. Herhaal 10 – 15 keer per been.

Advies: bouw deze oefeningen langzaam op en sla zeker in het begin een dag over. Het opwarmen van je spieren voordat je aan de oefeningen begint is belangrijk. Let op spierpijn!

Net als bij je voeding is het ook bij sporten van belang om te variëren. Je lichaam went namelijk snel en dan hebben steeds dezelfde oefeningen op een gegeven moment geen effect meer. Meer weten over beweging in combinatie met de juiste voeding voor een optimale buikvet verbranding? VoedingsRijk helpt je graag!