Gezondheid en voeding

shutterstock_114281680Eet jij gezond?

Voeding is je beste medicijn. Helaas wordt de geneeskrachtige werking van gezonde voeding nog te vaak onderschat. Bovendien denken veel mensen wel gezond te eten. Maar in de praktijk blijkt dat toch tegen te vallen. Bovendien hebben we te maken met slimme marketingtrucs van de voedingsindustrie, waardoor we soms denken dat bepaalde producten gezond zijn, terwijl deze in de praktijk helemaal niet zo gezond zijn. 

Wie kent niet slogans als ‘Melk gezond voor elk’ of verpakkingen van snoepjes waarop met koeienletters ‘vetvrij’ staat? Misleidend, aangezien melk helemaal niet zo gezond is voor de mens. En zeker niet van koeien die de hele dag op stal staan, die niet vrij kunnen bewegen buiten in de wei en vers mals gras kunnen grazen en bovendien vaak antibiotica en groeihormonen krijgen toegediend om er maar voor te zorgen dat ze zoveel mogelijk melk produceren. Hoe kan het anders dat een koe die normaal zo’n 10 liter per dag geeft, tegenwoordig zo’n 50 liter per dag geeft? Ook de snoepverpakkingen met ‘vetvrij’ erop zijn misleidend, want zo lijkt het alsof het dus minder ongezond zou zijn. Maar in snoep zit sowieso geen vet, maar vaak wel heel veel andere ongezonde dingen als kleur-, geur- en smaakstoffen (E-nummers) en niet te vergeten suikers. En zo kun je nog veel meer voorbeelden vinden.

Hoe eet je nu wèl gezond? Onderstaand een aantal algemene regels.

  • Veel verse groenten en vers fruit En dan zoveel mogelijk verschillende soorten verse groenten en vers fruit. Maak het zo kleurrijk mogelijk, dus niet alleen maar groene bladgroenten of een bepaald soort fruit. Nee, varieer in kleur!;
  • Eet voldoende vezelrijke voeding Vezels komen alleen in plantaardige voeding voor. Vezelrijke voedingsmiddelen zijn onder andere belangrijk voor een goede darmwerking;
  • Biologisch en natuurlijk Eet zoveel mogelijk biologische en natuurlijke voeding. Dus geen voorverpakte voedingsmiddelen, maar zo vers en natuurlijk mogelijk;
  • Drink voldoende water Minstens 8 grote glazen oftewel 1,5 liter – liefst warm – water per dag. Maak er een gewoonte van om ‘s ochtends voor het ontbijt een flink glas lauwwarm water te drinken;
  • Juiste verhouding vetzuren Let in je dagelijkse voeding op het regelmatig nuttigen van onverzadigde vetzuren. Onverzadigde vetzuren zijn omega 3 en 6 (meervoudig onverzadigd) en omega 9 (enkelvoudig onverzadigd) vetzuren. Zorg voor een goede verhouding tussen omega 3 en omega 6 vetzuren. Deze verhouding mag niet hoger zijn dan 1 : 5;
  • Vermijd transvetten Dit zijn fabrieksmatig bewerkte vetten om producten smeerbaar en krokant te maken. Deze komen vooral voor in bewerkte producten;
  • Vermijd suiker en light producten Gebruik geen suiker en suikerhoudende producten (snoep, koek, frisdrank) of suiker vervangende producten (light producten). Deze zijn slecht voor onder meer je bloedsuikerspiegel;
  • Beperk het gebruik van koffie en alcohol  Niet meer dan 1 à 2 kopjes koffie per dag. Beperk het gebruik van alcohol tot 1 glas rode wijn per dag voor vrouwen en 2 glazen rode wijn per dag voor mannen. Vermijd het drinken van bier, want dit zorgt voor vetopslag in de buik en is slecht voor onder meer je hart- en bloedvaten;
  • Varieer en eet niet teveel Breng variatie in je eetpatroon! Dus niet elke dag hetzelfde ontbijt en dezelfde lunch, want dat zet je stofwisseling op slot. Tenslotte eet niet teveel, want je maag heeft tijd nodig om het voedsel te verteren. Neem na de maaltijd de tijd om je maag zijn werk te laten doen.

En zo zijn er nog veel meer tips om wèl gezond te eten. Meer weten over het inpassen van gezonde voeding in je dagelijkse eetpatroon en wat dit kan betekenen voor je gezondheid? VoedingsRijk helpt je daar graag bij!